Drie redenen waarom praten niet helpt bij samenwerking

We praten wat af terwijl we werken. Velen van ons hebben een pratend beroep.

Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook helpt bij de samenwerking. Veel van ons gepraat is eigenlijk niet heel effectief. Ik geef je drie redenen waarom praten niet helpt bij samenwerking en hoe dat beter kan.

1. We praten óver elkaar in plaats van met elkaar
Het is verleidelijk (en misschien soms ook functioneel) om even leeg te lopen tegen je collega over wat die ándere collega nou weer heeft gedaan of gezegd. Soms helpt het best een beetje. Op de korte termijn. Je hart is gelucht en je kunt weer even vooruit. Maar helpt het ook écht? Is het uiteindelijk niet veel beter voor de samenwerking om de moed te vinden juist die lastige collega op te zoeken en te praten over wat jij nodig hebt in de samenwerking? Zodat je écht kunt gaan samenwerken?

2. We praten tégen elkaar in plaats van met elkaar
Communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten. En dat is wat we dagelijks allemaal zien gebeuren. We zijn vooral bezig met wat we willen zéggen. En als die ander aan het woord is, bedenken wij alvast een antwoord. Zo belanden we in een discussie die meer gaat over wie er gelijk krijgt dan over hoe je samen verder kunt komen. Vervang de discussie eens door een dialoog: niet tegen elkaar praten, maar naar elkaar luisteren. Stel de ander een open vraag en wacht tot hij helemaal is uitgepraat. En vraag dan door of je het goed begrepen hebt. En hoe dat voor hem belangrijk is. Samenwerking groeit waar mensen zich gehoord voelen.

3. We praten niet over wat ons écht bezig houdt.
Als we samenwerken vormen we ons een mening. Over wat de ander doet. Of over wat die ander juist niet doet. Over de toon die iemand aanslaat. Of over wat hij of zij zou moeten doen. En zo gauw er een mening is, is er ook iets van emotie. We irriteren ons. We voelen ons boos. Of niet serieus genomen. En op onze beurt reageren we dan op die ander. Maar eigenlijk gaat het dan allang niet meer over wat die ander heeft gezegd, laat staan dat het nog gaat over het bewuste onderwerp. Ben je bereid bent te onderzoeken bij jezelf waarom je reageert zoáls je reageert, en of je zo wilt zijn in je werk? Kun je benoemen wat je écht dwars zit of bezig houdt in plaats van omtrekkende bewegingen te maken?

Het succes van samenwerking schuilt in de wil hebben om elkaar te vragen naar de kern van de problemen en daar met elkaar over te praten.

In de kern van moeilijkheden schuilen mogelijkheden – Einstein

Comments are closed.