Blog

Vertrouwen in tijden van geheimzinnigheid

Kun je iemand vertrouwen die je niet alles vertelt? Die informatie achterhoudt en niet alles wil delen met jou? Dat lijkt haast onmogelijk. Toch komen we allemaal regelmatig in de situatie waarin niet alles te delen is. Je bent als leidinggevende bijvoorbeeld op de hoogte van een aankomende organisatieverandering. De details zijn nog niet bekend, maar jij…
Lees meer

In 3 stappen authentieker

Authenticiteit is hip. Iedereen wil het graag hebben. O f zijn. Het wordt genoemd in competentieprofielen en vacatureteksten. Authentiek leiderschap wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor vertrouwen, effectiviteit en betrokkenheid in organisaties. Geen wonder dat het populair is. Is authenticiteit een eigenschap? Iets wat je hebt of niet? Zoals je blond haar kunt hebben.…
Lees meer

Hoe ga je om met kwetsbare mensen?

Als ik het heb over kwetsbare mensen in je team, dan heb je vast wel een beeld, of een naam. Een idee over wie het dan zou gaan. Die medewerker die vaak uitvalt met spanningsklachten, de collega wiens moeder overleed (wat misschien al weer een hele tijd geleden is), de alleenstaande ouder die het lastig vindt…
Lees meer

De gevaren van teveel verbinding

Misschien herinner je je laatste kater nog. Het is voor mij alweer een hele tijd geleden, maar tóch herinner ik me het nog levendig.  Dat gevoel van wakker worden met een bonkend hoofd. Even de tijd moeten nemen om je te oriënteren waar je ook weer bent. Je voelt aan je lijf dat je niet de…
Lees meer

De harde kant van menselijkheid

Alweer een jaar of vijf schrijf en spreek ik over menselijkheid in organisaties. Over menselijk leiderschap en hoe dat kan zorgen voor betere resultaten en meer geluk. En waar dat toen soms nog wat opgetrokken wenkbrauwen opleverde, zie ik dat dit onderwerp nu steeds meer aandacht krijgt. Daar ben ik natuurlijk blij mee, want alle aandacht voor…
Lees meer

Hoe je creatieve en gezonde medewerkers krijgt (en meer geluk)

‘Natuurlijk is geluk iets waar iedereen meer van wil’, zegt Gerard tegen me. ‘Maar hier op het werk zijn we toch vooral gefocust op resultaten. Je kunt niet altijd ‘happy’ zijn, soms moet er gewoon gewerkt worden. Als ik nu zou weten dat geluk ook tot meer omzet zou leiden, maar zolang dat nog niet…
Lees meer